Aki a vállalkozókért dolgozik!

A Minőségi Könyvelők Klubja Egyesület több mint öt éve alakult, azzal a céllal, hogy (1) a Magyarországon felhígult könyvelőszakmát megrostálja, a lelkiismeretesen dolgozó könyvelők között kapcsolatot teremtsen…

(2) a
vállalkozói kultúra kialakítása, a pénzügyi tudás megteremtése. Az egyesület
létszáma folyamatosan nő, ma már mintegy 350 tagot számlál.

Harkai István
saját irodával rendelkezik; 1997 óta könyvel.

Valójában
kevés vállalkozó tudja, de tény, a regisztrációs kötelezettség 2003-as
bevezetése óta a könyvelési szolgáltatás végzésének semmilyen törvényi
feltétele nincs.
 A regisztrált mérlegképes könyvelők rendelkeznek egy
fényképes igazolvánnyal, amelyet minden cégvezető elkérhet – de ez az
ellenőrzési forma nincs benne a köztudatban, pedig javasolt lenne. (Emellett
pedig a Nemzetgazdasági Minisztérium adatbázisa is letölthető az internetről.)

A könyvelői
társadalom is rétegekre oszlik:

– legalul a
hiénák (4-5%) – valójában nem is könyvelnek.

– adatrögzítők (20%) – ez a réteg rengeteg
ügyfelet vállal: hozzávetőlegesen 1 alkalmazottra 60-80 ügyfél jut, ami
rengetegnek számít.

Mindennek az
eredménye, hogy ez a típus képtelen a cégvezetővel együtt gondolkodni.


minimálkönyvelők – alapszinten képzik is önmagukat; igyekeznek olyat nem
elvállalni, amihez nem értenek.

– minőségi
könyvelők (40%) – naprakészek, adókedvezmények ismerete, és már
együttgondolkodnak a vállalkozóval.

– a csúcs:
expanzív könyvelők (bár ők sajnos elég kevesen vannak) – információt
szolgáltatnak; ők már utánanéznek, hogy az adott cégnek lehetősége van-e
valamilyen pályázatban részt venni? vagy tud-e valamiben segíteni? (pl.
üzletenkénti/tételes kimutatás az összesített mellett)

Honnan tudod
ellenőrizni a könyvelőd?

1. Ahogy a
termékvizsgálatok esetében is elsőként az állagát tudjuk ellenőrizni, úgy a
könyvelőknél is: érdemes elmenni az irodába, körülnézni, hogy nyugodt
munkatempó folyik-e vagy rohanás.

Mindenképpen
kössünk szerződést!

(A könyvelő
munkájáért az állam felé a cégvezető-vállalkozó felel; amennyiben nincs
megkötött szerződés a vállalkozó és a könyvelő között, akkor a
létező polgári jogi eszközök alkalmazására sem lesz módja a
vállalkozónak.)

2. Célszerű
alapszinten képeznünk magunkat e téren, hogy tudjunk kommunikálni a
könyvelőnkkel, illetve hogy komolyan vegyen. (Például: célszerű főkönyvi
kivonatot kérni negyedévente-félévente.)

3. Amennyiben
van Ügyfélkapus hozzáférésünk, akkor ellenőrizhetjük, hogy a bevallások időben
bementek-e…

Mikor
cseréljünk könyvelőt?

Legtöbben
akkor jönnek rá, hogy ideje van a cserének, amikor milliós bírságot kapnak. Ezt
ne várjuk meg!

A január 1. a
könyvzárások miatt a legkényelmesebb, de év közben is megérheti váltani.

(Az Egyesület
kiadta a Hogyan tett tönkre a könyvelőm? c. könyvet.)

Sokan
összehasonlítják a könyvelők könyvelési díjait, pedig az nem egy homogén
termék, mint egy üveg kóla, ezért a különbség nem csak az árban lehet, hanem az
érte nyújtott szolgáltatásban is.

Mi a baj a
vállalkozókkal?

Nem mennek
képzésekre, mert addig sem dolgoznak/csinálnak pénzt. Pedig ha egy picit is
elkezdenének belemélyedni a témába, az olyan előnyt jelenthet, ami
megfizethetetlen. (Például: egyedül tudnánk elemezni a saját vagy a
konkurensünk beszámolóit)

Hogyan tud egy
NAV-ellenőr 3 perc alatt megfogni?

A
társaságiadó-bevallásban két kulcsmutató szerepel (évekre
visszamenőleg): házipénztár + tagikölcsön-állomány mértéke.

Házipénztár-többlet
akkor alakulhat ki, hogyha a vállalkozó rendszeresen a cég pénzéből fizeti ki a
magánkiadásait, amelyekről azután természetesen nem kér számlát. Mivel a pénz fizikailag nincs
a vállalkozásnál, jogilag sikkasztás miatt a cégvezető felelősségre vonható.

A
tagikölcsön-állomány növekedése pedig a NAV számára egyértelműen jelzi a nem
számlázott (fekete) bevételek létét, mialatt a költség oldalról vannak számlák.
Ennek eredménye a minuszos házipénztár lesz (ami jogilag nem lehetséges), így a
minuszösszeg eltűntetését tagi kölcsönnel lehet fedezni.

Tipikus
vállalkozói hiba az áfához való hozzáállás. Sok vállalkozó idegesen érdeklődik
a könyvelőjénél ennek mértéke miatt, holott tudni kell, hogy azt a vállalkozó
számlázza ki, és szedi be. Sajnos sokan elköltik az áfa összegét, holott
számvitelileg is kötelezettség tételhez tartozik – sőt a legnagyobb baklövés,
de nem példa nélküli, hogyha az áfát tekintjük árrésnek.

Milyen
horrorisztikus baklövéseket követhetnek el a cégvezetők?

Alapvetően
minden hiba/hiányosság a nemtörődömségből ered, amikor a vállalkozó azt mondja
a könyvelőnek, hogy “engem nem érdekel, csináld meg te!” Ha az
alapfogalmakkal tisztában van, és megvan a megfelelő hozzáállás, akkor nagy baj
nem lehet.

Hogyan tudnánk
tisztává tenni a vállalkozást?

Ha
belegondolunk, akkor láthatjuk, hogy az igazán sikeres cégek nem működnek
seftelve, mutyizva. Ahhoz azonban, hogy eredményesen működjön tisztán, képeznie
kell magát a vállalkozónak: az elengedhetetlen marketing ismereteken túl,
szükséges az alapvető pénzügyi/számviteli ismeretek témájában; emellett
célszerű túlbecsülni a befektetett energiát és a költségeket, és alábecsülni
a bevételeket, valamint nagyon fontos, hogy a vállalkozó és a könyvelő
egymást kölcsönösen tekintse partnernek.

Megosztás

About the Author

​​​2017-ben azt a célt tűztem ki, hogy 2020-ig 100.000 magyar vállalkozóval osztom meg azt a gyakorlatban is kipróbált tudást, amit közel 100 000 dollár befektetésével szereztem meg a világ vezető üzleti és marketing tanácsadóitól.

>